DR Yusuf Al Qardhawi dalam Fatawa Mu'ashirah, menjelaskan 9
perbezaan tajam antara Ahlus Sunnah yang sederhana dengan Syiah Imamiyah Itsna
Asy'ariah / 12 Imam. Berikut ini fatwa beliau:
1. Sikap Syiah terhadap Al Qur `an.
Sikap mereka terhadap Al Qur `an seperti yang telah saya
jelaskan berulang-ulang kali bahawa mereka tetap percaya dengan Al Qur` an yang
kita hafal. Mereka berkeyakinan bahawa Al Qur `an adalah firman Allah Subhanahu
Wa Ta'ala. Mushaf yang dicetak di Iran dengan mushaf yang dicetak di Mekah,
Madinah dan Kaherah adalah sama. Al Qur `an ini dihafal oleh anak-anak Iran di
sekolah-sekolah agama (madrasah / sekolah pondok) di sana. Para ulama Iran juga
memetik dalil-dalil Al-Qur `an di dalam masalah pokok-pokok dan furu di dalam
ajaran Syi'ah yang telah ditafsirkan oleh para ulama mereka di dalam
kitab-kitabnya. Namun masih tetap ada di antara mereka yang berkata,
"Sesungguhnya Al Qur` an ini tidak lengkap. Kerana ada beberapa Surah dan
ayat yang dihilangkan dan akan dibawa oleh Al Mahdi pada saat dia muncul dari
persembunyiannya. "
Mungkin saja sebahagian besar ulama mereka tidak mempercayai
hal ini. Malangnya mereka tidak mengkafirkan orang yang telah mengatakan hal di
atas. Inilah sikap yang sangat berbeza dengan sikap Ahlu Sunnah, iaitu barangsiapa
yang meyakini telah berlaku penambahan dan pengurangan terhadap Al Qur `an,
maka dengan tidak ragu lagi, kami akan cap dia sebagai orang kafir.
Padahal keyakinan seperti ini terdapat di dalam kitab-kitab
rujukan mereka, seperti Al Kaafiy yang setanding dengan kitab Shahih Al Bukhari
bagi Ahlu Sunnah. Kitab ini telah dicetak dan diterjemahkan lalu
didistribusikan ke seluruh dunia tanpa ada penjelasan apa-apa di dalamnya. Ada
pepatah di masyarakat, "Orang yang diam terhadap kebatilan, sama dengan orang
yang memperkatakannya."
2. Sikap Syiah terhadap As Sunnah
Definisi As Sunnah menurut Ahlu Sunnah adalah sunnah
Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam yang telah dimaksum oleh Allah
Subhanahu Wa Ta'ala dan Dia perintahkan umat Islam untuk mentaati beliau di
samping taat kepada-Nya.
Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman, "Katakanlah,"
Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul; jika kamu berpaling, maka
sesungguhnya kewajipan Rasul (Muhammad) itu hanyalah apa yang dibebankan
kepadanya, dan kewajipan kamu hanyalah apa yang dibebankan kepadamu. Jika kamu
taat kepadanya, nescaya kamu mendapat petunjuk, "(Surah An-Nur [24]: 54).
"Dan taatlah kepada Rasul (Muhammad), agar kamu diberi rahmat,"
(Surah An-Nur [24]: 56). "Wahai orang-orang yang beriman! Taatilah Allah
dan taatilah Rasul (Muhammad), dan Ulil Amri (pemegang kuasa) di antara kamu.
Kemudian, jika kamu berbeza pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah kepada
Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), "(Surah An-Nisa [04]: 59).
"Katakanlah (Muhammad)," Taatilah Allah dan Rasul. Jika kamu
berpaling, ketahuilah bahawa Allah tidak menyukai orang-orang kafir, "(QS
Ali Imran [03]: 32). "Barangsiapa mentaati Rasul (Muhammad), maka
sesungguhnya dia telah taat kepada Allah. Dan sesiapa berpaling (dari ketaatan
itu), maka (ketahuilah) Kami tidak mengutusmu (Muhammad) untuk menjadi penjaga
mereka, "(Surah An-Nisa [04]: 80). "Dan tidaklah yang diucapkannya
itu (Al-Quran) menurut keinginannya. Tidak lain (Al-Quran itu) adalah wahyu
yang diwahyukan (kepadanya), "(Surah An-Najm [53]: 3-4) dan ayat-ayat yang
lain.
Akan tetapi batasan As Sunnah menurut Syiah adalah sunnah
Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam dan para imam mereka yang maksum.
Maksudnya, sunnah merangkumi bukan hanya sunnah Rasulullah Shalallahu 'Alaihi
wa Sallam melainkan juga sunnah kedua belas imam mereka. Imam mereka yang 12
orang tersebut wajib ditaati sebagaimana taat kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala
dan Rasul-Nya yang dikuatkan dengan wahyu. Mereka telah menambah perintah Al
Qur `an untuk taat kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan Rasul-Nya iaitu agar
taat kepada makhluk yang Allah Subhanahu Wa Ta'ala sendiri tidak
memerintahkannya. Lebih dari itu, kita mengkritik Syiah kerana telah
meriwayatkan sunnah dari orang-orang yang tidak tsiqah (dipercayai) kerana
tidak memenuhi unsur keadilan dan kesempurnaan hafalan.
Oleh kerana itu, kitab-kitab rujukan Ahlu Sunnah tidak
diterima oleh mereka. Mereka tidak mahu menerima kitab Shahih Bukhari, Muslim
dan Kutub Sittah yang lain, tidak mahu menerima kitab Al Muwatha, Musnad Ahmad
dan kitab-kitab yang lain.
3. Sikap Syiah terhadap Para Sahabat
Pandangan negatif mereka terhadap para sahabat merupakan
pokok dan dasar ajaran Syiah. Sikap mereka itu adalah keturunan dari pokok
ajaran mereka yang meyakini bahawa, Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam
telah berwasiat jika beliau wafat, maka Ali bin Abi Talib adalah pengganti
beliau. Akan tetapi para sahabat menyembunyikan wasiat ini dan mereka merampas
hak Ali ini secara zalim dan terang-terangan. Para sahabat telah berkhianat
terhadap Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam yang menjadi wasilah mereka
mendapatkan petunjuk dan mereka hidup di zaman beliau untuk menolongnya
walaupun dengan nyawa dan segala yang mereka miliki.
Yang menghairankan, apakah mungkin para sahabat bersekongkol
untuk melakukan hal ini, sementara Ali Radhiyallahu 'Anh-sang pemberani-hanya
boleh diam sahaja tidak berani mengumumkan haknya ini. Justeru Ali malah ikut
membaiat Abu Bakar, Umar dan kemudian Uthman. Ali tidak berkata kepada salah
seorang dari mereka itu, "Sesungguhnya aku mempunyai wasiat dari Rasulullah
Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam. Akan tetapi, mengapa kamu bersikap seolah-olah
tidak tahu? Mengapa kamu hanya berbincang dengan enam orang sahaja dan kamu
menyibukkan diri kamu sendiri? Siapakah orangnya yang harus memilih sedangkan
umat Islam telah menetapkan hal ini dengan wasiat Rasulullah Shalallahu 'Alaihi
Wa Sallam? "Mengapa Ali tidak mahu menjelaskan hal ini? Kemudian, jika
memang Al Hasan bin Ali benar-benar telah tercatat sebagai khalifah selepas Ali
kerana ada wasiat Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam, tapi mengapa justru
Al Hasan mengalah dan memberikan jawatan khalifah ini kepada Mu'awiyah? Mengapa
Al Hasan melakukan hal ini, padahal ini merupakan perintah dari Allah Subhanahu
Wa Ta'ala? Dan mengapa justeru Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam di dalam
hadisnya (hadis ramalan Rasulullah Shalallahu' Alaihi Wa Sallam) memuji sikap
Al Hasan ini?
Soalan ini tidak boleh dijawab sama sekali oleh mereka.
Inilah tuduhan palsu mereka terhadap para sahabat yang tidak
terbukti. Keterangan mereka ini sangat bertentangan dengan keterangan yang
Allah Subhanahu Wa Ta'ala sebutkan di dalam beberapa Surah Al Qur `an. Seperti
di akhir Surah Al Anfal, Surah At-Taubah, Surah Al Fath di pertengahan di
akhirnya, Surah Al Hasyr dan Surah-Surah yang lain.
Demikian pula As Sunnah telah memuji para sahabat baik
secara umum mahupun secara khusus. Juga zaman mereka itu dianggap sebagai
sebaik-baik zaman setelah Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam.
Juga apa yang dicatat oleh sejarah tentang mereka. Mereka
adalah orang-orang yang telah menghafal Al Qur `an dan dari mereka lah umat
menukilnya. Mereka juga adalah orang-orang yang telah menukil As Sunnah dan
menyampaikan apa yang mereka nukil dari Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam
baik perkataan, perbuatan mahupun persetujuan beliau kepada umat ini.
Mereka juga adalah orang-orang yang telah melakukan futuh
(pembebasan negeri lain dengan damai) dan membimbing umat ini menuju tauhid
Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan risalah Islam. Mereka juga telah mempersembahkan
kepada bangsa-bangsa yang dibebaskannya contoh-contoh teladan Qur'an yang
dijadikan sebagai panduan.
4.Imamah Ali dan Keturunannya yang Berjumlah 12 Imam Adalah
Pokok Ajaran Syiah. Barangsiapa yang menolak, maka Dia dicap kafir.
Di antara masalah akidah Syiah Imamiyah Itsna 'Asyariyah
yang bertentangan dengan Ahli Sunnah adalah, keyakinan Syi'ah bahawa kepimpinan
Ali dan keturunannya dari garis Husein merupakan pokok-pokok keimanan, seperti
beriman kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala, beriman kepada para malaikat -Nya,
beriman kepada kitab-kitab-Nya, beriman kepada para rasul-Nya dan beriman
kepada hari akhir. Tidak sah dan tidak akan diterima oleh Allah Subhanahu Wa
Ta'ala iman seorang muslim, jika dia tidak beriman bahawa Ali adalah khalifah
yang dilantik oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Demikian juga halnya dengan 11
imam keturunan Ali bin Abi Talib. Sesiapa yang berani menolak hal ini atau
doubt, maka dia adalah kafir yang akan kekal di neraka. Seperti inilah
riwayat-riwayat yang terkandung di dalam Al Kaafiy dan kitab-kitab lain yang
mengupas masalah akidah mereka.
Atas dasar inilah, sebahagian besar kaum Syiah mengkafirkan
Ahli Sunnah secara umum. Hal ini kerana akidah Ahlu Sunnah berbeza dengan
akidah mereka (Syi'ah). Bahkan Ahlu Sunnah tidak mengiktiraf akidah seperti ini
dan menganggap bahawa akidah ini adalah batil dan dusta atas nama Allah
Subhanahu Wa Ta'ala dan Rasul-Nya.
Bahkan Syi'ah juga mengkafirkan para sahabat yang tidak
mengakui imamah Ali Radhiyallahu 'Anh. Mereka juga mengkafirkan tiga orang
khulafa rasyidin sebelum Ali iaitu Abu Bakar, Umar dan Uthman dan para sahabat
lain yang menyokong ketiga orang khalifah ini. Kita ketahui bahawa semua para
sahabat telah meridhai tiga khulafa rasyidin, termasuk Ali bin Abi Talib yang
pada ketika itu Ali lah orang terakhir membaiat Abu Bakar. Kemudian Ali
berkata, "Sesungguhnya kami tidak mengingkari keutamaan dan kedudukan anda
wahai Abu Bakar. Akan tetapi kami dalam hal ini mempunyai hak kerana kami
adalah kerabat (keluarga) Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam. "Akan
tetapi Ali tidak menyebutkan bahawa Dia mempunyai nash wasiat dari Allah
Subhanahu Wa Ta'ala dan Rasul-Nya.
Sedangkan kami Ahlu Sunnah menganggap bahawa masalah imamah
dan yang berkaitan dengannya termasuk ke dalam furu 'dan bukan termasuk
pokok-pokok akidah Islam. Masalah ini lebih baik dikaji di dalam kitab-kitab
fiqh dan muamalah dan bukan dikaji di dalam kitab-kitab akidah dan pokok-pokok
agama. Walaupun dengan sangat terpaksa para ulama Ahlu Sunnah membicarakan
masalah ini di dalam kitab-kitab akidah untuk membantah seluruh ajaran Syiah di
dalam masalah ini.
Syaikh Muhammad 'Arfah, seorang anggota Lembaga Ulama Senior
Al Azhar pada zamannya, telah menukil dari kitab-kitab akidah milik Syiah
Imammiyah Itsna' Asyariyyah sebagai penguat apa yang kami ucapkan tentang
mereka. Beliau berkata,
"Jika kita mahu mengkaji kitab-kitab akidah milik
orang-orang Syiah, maka kita akan mendapati adanya kesesuaian atas
riwayat-riwayat yang mereka sampaikan. Kita pun boleh langsung menukil ajaran
mereka yang kita anggap sebagai ajaran yang sangat berbahaya iaitu masalah
imamah, ajaran mengkafirkan para sahabat dan tiga orang khulafa rasyidin.
Mereka terus mengkafirkan kaum muslimin sejak Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa
Sallam wafat sampai hari ini. Hal ini disebabkan kaum muslimin tidak pernah
mengakui imamah Ali dan 12 imam mereka. Hal ini seperti yang kami kutip dari
penghulu ahli hadis Abi Ja'far Ash-Shaduq Muhammad bin Ali bin Husein bin
Babawaih Al Qummi yang meninggal dunia pada tahun 381 Hijrah yang merupakan
ahli hadis kedua dari tiga ahli hadis (Syiah) yang juga dia itu adalah
pengarang kitab yang berjudul, "Man La Yahdhuruh Al Faqih", salah
satu kitab dari empat kitab rujukan Syiah di dalam masalah pokok-pokok ajaran
mereka. Dia berkata, "Kami berkeyakinan pada orang-orang yang menolak
imamah Ali bin Abi Talib dan seluruh imam selepas beliau adalah seperti
orang-orang yang menolak nubuwah (kenabian) para nabi. Kami juga berkeyakinan
bahawa orang-orang yang mengakui imamah Ali dan menolak satu dari imam selepas
Ali adalah seperti orang-orang yang mengakui / beriman kepada para nabi akan
tetapi mereka menolak Nabi Muhammad Shalallahu 'Alaihi Wa Sallam. "Dia
juga berkata di dalam" Risalat al I'tiqadat ", bahwasanya Rasulullah
Shalallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda," Sesiapa yang menolak imamah Ali
selepas aku (Rasulullah Shalallahu' Alaihi Wa Sallam), ertinya dia telah
menolak kenabianku dan barangsiapa yang menolak kenabianku, ertinya dia telah
menolak rububiyah Allah Subhanahu wa Ta'ala. "
Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam telah bersabda,
"Wahai Ali, sesungguhnya kelak setelah aku wafat, engkau itu akan
dizalimi. Barangsiapa yang menzhalimimu, sama dengan dia telah menzalimi aku;
sesiapa yang bersikap adil terhadapmu, sama dengan dia telah bersikap adil
terhadap aku, dan sesiapa yang menentang, sama dengan menolak aku. "
Imam Shadiq AS berkata, "Orang yang menolak imam
terkini kami, sama dengan menolak imam pertama kami."
Nabi Muhammad Shalallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda,
"Para imam selepas aku ini ada berjumlah dua belas orang. Imam yang
pertama adalah Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib AS, dan imam yang terakhir
adalah Al Mahdi. Mematuhi kehendak mereka sama dengan mentaati aku dan
bermaksiat kepada mereka sama dengan bermaksiat kepada aku. Barangsiapa yang
menolak salah seorang dari mereka, sama dengan menolak aku. "Imam Shadiq
berkata," Sesiapa yang meragukan tentang kekufuran musuh-musuh kami dan
sikap zalim mereka terhadap kami, maka dia dianggap telah kafir. "[1]
5. Dakwaan Wasiat dari Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa
Sallam untuk Ali
Dakwaan adanya wasiat dari Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa
Sallam untuk Ali menjadi khalifah selepas beliau meninggal dunia-seperti
keyakinan syiah-sungguh telah merampas hak kaum Muslimin untuk memilih pemimpin
dari kalangan mereka sendiri. Itulah wujud pengamalan terhadap perintah
musyawarah yang telah dijadikan oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala sebagai ciri
khas kaum muslimin, "Sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah
antara mereka," (QS Asy Syura [42]: 38).
Seolah-olah dengan adanya wasiat itu, umat Islam mundur
selamanya, sehingga Allah Subhanahu Wa Ta'ala harus menentukan siapa orangnya
yang berhak mengurus dan memimpin umat Islam. Juga diharuskan orang yang
memimpin umat Islam ini datang dari rumah tertentu dan dari keturunan tertentu
dari keluarga rumah ini. Padahal semua manusia adalah sama. Yang jelas bahawa
yang berhak memimpin umat Islam adalah orang yang diterima (diredhai) oleh umat
Islam dan dia mampu untuk memikul amanah ini dan menakhodai umat ini.
Saya yakin jika Negara Islam yang dipersepsikan oleh Ahlu Sunnah
adalah bentuk Negara Islam ideal yang telah digambarkan oleh Al Qur `an dan As
Sunnah yang sahih. Iaitu sangat sesuai dengan yang diinginkan oleh masyarakat
dunia pada saat ini bahawa rakyat berhak menentukan nasibnya sendiri, tidak
menganut teori negara teokrasi atau sebuah sistem yang mana negara dikuasai
oleh pemerintahan berasaskan agama (tertentu) atas nama Kerajaan Langit yang
membelenggu leher masyarakat dan hati nurani mereka . Semua lapisan masyarakat
tidak kuasa atas diri mereka sendiri kecuali harus mengatakan, "Kami
mendengar dan kami taat!"
Keyakinan Syi'ah ini dibantah oleh takdir Allah, di mana
Imam yang ke-12 mereka sedang bersembunyi, seperti yang mereka yakini.
Akhirnya, umat manusia ditinggalkan tanpa imam maksum lebih dari 11 abad.
Bagaimana mungkin Allah Subhanahu Wa Ta'ala akan membiarkan umat manusia tanpa
imam yang akan membimbing mereka? Ternyata mereka (orang-orang Syiah) berkata,
"Kami masih mempunyai Al Qur` an dan As Sunnahuntuk membimbing kami
"ketahuilah, justeru kami (Ahli Sunnah) sejak dahulu sudah mengatakan hal
ini.
6. Penguasaan Kumpulan Tertentu atas Seluruh Umat Manusia
Keyakinan orang-orang Syiah dibina atas dasar rasa
penguasaan (merasa yang lebih) dari seluruh makhluk Allah Subhanahu Wa Ta'ala.
Mereka merasa mempunyai kurnia yang sangat besar jika dilihat dari
penciptaannya. Mereka ini berhak untuk mengatur orang lain walaupun mereka
tidak memilihnya. Hal ini kerana telah menjadi keputusan langit.
Pemikiran seperti ini sangat bertentangan dengan ajaran
Islam secara umum. Hal ini disebabkan seluruh manusia adalah sama seperti
deretan sisir. Hanya ada satu Tuhan bagi seluruh umat manusia dan mempunyai
nenek moyang yang sama iaitu Adam 'Alaihis Salam. Mereka semua diciptakan dari
bahan yang sama, iaitu sperma. Oleh kerana itu, tidak ada rasa superioriti
seorang manusia atas manusia yang lain kecuali dengan taqwanya. Hal ini seperti
yang telah dijelaskan di dalam Al Quran, "Wahai manusia! Sungguh, Kami
telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian
Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling
mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang
yang paling bertakwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Mahateliti, "(QS Al
Hujurat [49]: 13).
Sesungguhnya manusia itu diutamakan atas yang lain hanya
kerana amal perbuatan, dan bukan kerana faktor keturunan. Sebab siapa yang
amalnya lambat, maka titisannya tidak akan mempercepatkan langkahnya meraih
redha-Nya. Allah Subhanahu Wa Ta'ala berfirman, "Apabila sangkakala
ditiup, maka tidak ada lagi pertalian keluarga di antara mereka pada hari itu
(hari Kiamat), dan tidak (pula) mereka saling bertanya," (Surah Al Mu
`minun [23]: 101). Kemudian Allah Subhanahu Wa Ta'ala menyebutkan bahawa yang
akan menghukum umat manusia di hari Kiamat adalah Al Mizan yang tidak akan
menzalimi seorang pun. Manusia lah yang memilih para pemimpin dalam rangka
musyawarah. Manusia berbaiah kepada para pemimpin dengan syarat jangan
melanggar batasan-batasan Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan hak-hak manusia.
Hanya Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa Sallam saja
satu-satunya orang yang dipilih oleh wahyu, "Allah lebih mengetahui di
mana Dia menempatkan tugas kerasulan-Nya," (Surah Al An'am [06]: 124).
Selain beliau, hanya manusia biasa dan tidak dipilih oleh wahyu.
Kemudian kenyataan sejarah menunjukkan bahawa orang-orang
yang mengaku berhak menduduki sebuah jabatan kerajaan atas dasar nas (Al Qur
`an / As Sunnah), ternyata mereka itu tidak menduduki jawatan apa-apa. Justeru
mereka hidup seperti manusia pada umumnya (rakyat biasa), mendapatkan persamaan
di dalam undang-undang. Kecuali Ali bin Abi Talib yang dibaiat oleh kaum
Muslimin menjadi khalifah. Kerana jika dilihat dari sisi keilmuan, beberapa
imam 'maksum' keturunan Ali tidak dikenali sebagai orang yang unggul kecerdasannya
dan layak menjadi imam. Namun ada sebahagian dari keturunan Ali termasuk ke
dalam tokoh besar di bidang fiqh, seperti Muhammad Al Baqir dan Ja'far
Ash-Shadiq seperti imam-imam fiqh yang lain.
7. Penyebaran Bid'ah di Kalangan Syiah
Di antara yang harus diperhatikan dari Syi'ah iaitu
berlakunya penyebaran bid'ah yang mengandung kemusyrikan di kalangan para
pengikut Syiah. Mereka menyembah kubur dan laman-laman web para imam dan syaikh
mereka. Mereka berani bersujud ke kuburan, meminta pertolongan kepada ahli
kubur dan berdoa meminta kebaikan untuk para peziarahnya dan supaya terbebas
dari segala macam marabahaya. Menurut mereka bahawa para ahli kubur tersebut
boleh mendatangkan manfaat dan bahaya, boleh membuat miskin dan kaya seseorang
dan boleh membuat seseorang senang mahupun sengsara.
Saya (Syaikh Yusuf Al Qardhawi) pernah melihat dengan mata
kepala sendiri bagaimana para penziarah kubur Imam Ridha bersujud sambil
merangkak ke arah kuburan beliau dari jarak sepuluh meteran. Tentu hal ini boleh
terjadi kerana kerelaan dan anjuran dari para ulama Syiah.
Hal ini berbeza dengan perilaku orang-orang awam Ahlu Sunnah
pada saat mereka melakukan ziarah ke kuburan para wali dan Ahlul Bait yang
kedapatan berkelakuan menyimpang dan bid'ah. Akan tetapi, perilaku ini ditolak
keras oleh para ulama Ahlu Sunnah. Inilah perbezaan yang mendasar antara kami
(para ulama Ahlu Sunnah) dengan mereka (para ulama Syiah). Iaitu para ulama
Ahlu Sunnah mengecam perilaku mungkar yang dilakukan oleh orang-orang awam. Bahkan
ada sebahagian para ulama Ahlu Sunnah yang mengkafirkan perilaku orang-orang
awam ini. Akan tetapi perilaku mungkar dan syirik yang dilakukan oleh
orang-orang awam Syiah adalah diredhai dan mendapat sokongan dari para ulama
mereka.
8. Syi'ah Melakukan Distorsi Sejarah
Sesungguhnya Syi'ah telah memburuk-burukkan para sahabat,
tabiin, dan para pengikut mereka. Juga mereka berani mengubah alur sejarah umat
Islam sejak zaman yang paling baik (zaman Rasulullah Shalallahu 'Alaihi wa
Sallam dan para sahabatnya dan generasi selepas ini). Iaitu zaman
terjadinyafutuh (pembebasan negeri dengan cara damai) dan kemenangan gilang
gemilang serta berbondong-bondongnya umat manusia masuk Islam. Juga
terbangunnya kebudayaan yang merujuk kepada ilmu pengetahuan, iman dan akhlak
juga umat Islam ini mempunyai sejarah yang sangat gemilang. Sekarang umat Islam
cuba untuk bangkit kembali dengan cara berkaca kepada sejarahnya, menyambungkan
masa sekarang dengan zaman dahulu. Menjadikan kemuliaan para pendahulu umat
Islam sebagai figur untuk menggalakkan generasi muda kini untuk maju dan jaya.
Sedangkan sejarah orang-orang Syiah dipenuhi dengan
kegelapan. Inilah yang mendorong saya untuk menulis sebuah buku berjudul,
"Tarikhuna Al Muftara 'Alayhi"-Sejarah Kita yang diselewengkan-. Buku
ini mengupas sejarah yang benar dan membantah semua tuduhan busuk orang-orang
Syiah. Buku saya ini membuat orang-orang Syi'ah gerah. Kemudian salah seorang
Syi'ah menulis sebuah buku membantah buku saya ini. Dia berkata, "Yusuf Al
Qardhawi ini Wakil Allah Subhanahu Wa Ta'ala atau Wakil Bani Umayyah?" [2]
9. ajaran Taqiyyah
Di antara ajaran Syiah yang berkaitan dengan akhlak adalah
menjadikan Taqiyyah sebagai dasar dan pokok ajaran di dalam berinteraksi dengan
orang lain. Mereka selalu melakukan Taqiyyah, iaitu menampakkan sesuatu yang
berbeza dengan yang ada di dalam hati. Mereka itu mempunyai dua wajah. Wajah
yang pertama dihadapkan ke sekumpulan orang dan wajah yang lain dihadapkan ke
kelompok yang satunya lagi. Mereka juga mempunyai dua lidah.
Mereka berdalih dengan firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala,
"Janganlah orang-orang beriman menjadikan orang kafir sebagai pemimpin,
melainkan orang-orang beriman. Barangsiapa berbuat demikian, nescaya dia tidak
akan memperoleh apa pun dari Allah, kecuali kerana (siasat) menjaga diri dari
sesuatu yang kamu takuti dari mereka, "(QS Ali Imran [03]: 28). Akan
tetapi, dengan sangat jelas ayat menerangkan bahawa dibolehkannya Taqiyyah
adalah pada saat kecemasan yang memaksa seorang muslim harus melakukan hal ini
(Taqiyyah) kerana takut dibunuh atau ada bahaya besar yang mengancamnya.
Keadaan seperti ini masuk ke dalam pengecualian, seperti firman Allah Subhanahu
Wa Ta'ala, "Barangsiapa yang kafir kepada Allah setelah dia beriman (dia
mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya
tetap tenang dalam beriman," (Surah An-Nahl [16]: 106).
Pengecualian ini tidak boleh dijadikan sebagai acuan di
dalam bermuamalah. Hal ini (Taqiyyah) boleh dilakukan pada saat kecemasan, yang
mana keadaan darurat boleh menghalalkan sesuatu yang terlarang. Akan tetapi
tetap perlu dihitung secara cermat. Bagi orang lain yang tidak terpaksa, tidak
boleh melakukan hal ini. Kerana sesuatu yang terjadi atas dasar pengecualian
tidak boleh dikiaskan.
Akan tetapi Syiah Imamiyah menjadikan Taqiyyah ini sebagai
asas di dalam muamalah mereka kerana para imam mereka membenarkan hal tersebut.
Dari Ja'far As Shadiq bahawa dia telah berkata "Taqiyyah adalah agamaku
dan agama leluhurku." Ibnu Taimiyyah berkata mengulas ucapan ini,
"Allah Subhanahu Wa Ta'ala telah menyucikan Ahlul Bait dari hal ini dan
mereka tidak memerlukan Taqiyyah. Kerana mereka adalah orang-orang yang paling
jujur dan paling beriman. Oleh kerana itu, agama mereka adalah Taqwa dan bukan
Taqiyyah. "[3]
__________________________________
[1] Padahal semua ini adalah hadis-hadis palsu yang dibuat
oleh mereka sendiri.
[2] Buku ini ditulis oleh seorang Syi'ah asal Mesir yang
bernama Dr. Ahmad Rasim An Nafis.
[3] Lihat kitab Al Muntaqa min Minhajil I'tidal, karya Imam
Adz Dzahabi hal. 68. —
0 comments:
Post a Comment