Hari ini kita dapat mengelakkan riba dalam hutang piutang
dengan menghentikan semua urusan dengan institusi kewangan konvensional. Namun
itu belum cukup untuk meninggalkan riba sepenuhnya kerana riba wujud dalam
kontrak jual beli menerusi urusniaga pertukaran barang tertentu.
Riba ini diterangkan melalui hadis-hadis antaranya hadis
dari Ubadah b Samit berikut:
Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum,
barli dengan barli, kurma dengan kurma, garam dengan garam (ditukarkan) sesama
jenis, pada kadar yang sama, secara tunai (spot), sekiranya berlainan jenis,
maka jual belilah sesuka hatimu selama mana ia adalah pertukaran tunai.” -
(Muslim, Abu Daud, al-Nasai, dan Ahmad)
Hadis ini memberitahu kita ada 6 jenis barang ribawi iaitu emas,
perak, gandum, barli, kurma dan garam. Maka, pertukaran barang yang sama jenis
perlu berlaku secara tunai dan sama nilai. Contohnya, emas 10 gram mesti
ditukarkan dengan emas 10 gram juga. Gandum 10 kg mesti ditukarkan dengan
gandum 10 kg juga.
‘Illah Bagi Emas dan Perak
Dari hadis ini juga ulama menerusi kaedah qiyas telah
menyatakan ‘illah, bagi emas dan perak adalah matawang manakala 4 jenis barang
yang lain pula ‘illahnya adalah makanan ruji.
Qiyas merupakan kaedah mengeluarkan hukum selepas sumber
al-Quran, hadis, dan kata sepakat para ulama (ijma’). Kaedah ini memerlukan
ulama mencari sebab atau ‘illah kenapa sesuatu perkara itu haram berdasarkan
sumber al-Quran dan hadis.
Berdasarkan kaedah ini apa-apa perkara baru yang tidak
disebut dalam al-Quran dan hadis yang dikenalpasti mempunyai sebab yang sama
dengan hukum asal yang disebut dalam salah satu dari dua sumber tersebut, maka
hukum asal itu terpakai untuk perkara baru itu tadi.
Ini bermaksud menggunakan analogi dari hukum asal
diaplikasikan dalam situasi yang baru.Kita ambil contoh qiyas dalam pengharaman
arak. Ulama menyatakan sebab arak itu haram adalah kerana arak memabukkan.
Maka, apa-apa minuman yang memabukkan adalah haram.
Maka air tuak misalnya menjadi haram sekiranya air tuak itu memabukkan
walaupun ia tidak dinamakan sebagai arak.
Seterusnya jual beli dan pertukaran barang ribawi yang
berbeza jenis walaupun illahnya sama perlu berlaku secara tunai tetapi tiada
syarat nilai juga mesti sama. Maka penjualan 10kg gandum dapat berlaku dengan
11kg barli dengan syarat mesti berlaku secara tunai.
Fokus Perbincangan Kita adalah Emas, Perak dan Matawang
Dalam hadis yang lain pula dari Abu Sai’d al-Khudri pula
menyatakan:
Jangan kamu menjual emas dengan emas melainkan sama berat
dan jangan dijual secara hutang melainkan mesti berlaku secara tunai. -
(Bukhari)
Maka walaupun emas dan perak mempunyai ‘illah yang sama
iaitu matawang tetapi emas dan perak dua barang ribawi yang berlainan jenis.
Maka 10g emas dapat ditukarkan dengan 25g perak asalkan urusniaga ini berlaku
secara tunai.
Inilah prinsip dan hukum asal dalam urusniaga barang ribawi.
Barang ribawi yang berlainan jenis dan berbeza ‘illahnya
maka kita bebas berurusniaga mengikut cara yang kita mahu. Berbeza nilai
mahupun berjual beli secara hutang. Seperti 5g emas ditukarkan dengan 50kg
gandum.
Barang ribawi yang berlainan jenis tetapi ‘illahnya sama
maka kita perlu berurusniaga secara tunai sahaja dan perbezaan nilai adalah
dibenarkan. Seperti 25g perak ditukarkan dengan 1g emas ataupun 10kg gandum
ditukarkan dengan 5kg kurma.
Barang ribawi yang sama dan sama ‘illahnya maka kita perlu
berurusniaga secara tunai dan sama nilai. 1g emas ditukarkan dengan 1g emas.
1kg kurma ditukarkan dengan 1kg kurma.
Bagaimana dengan Isu Kualiti?
Timbul persoalan kalau 1g emas 99.9 ditukarkan dengan 2g
emas 91.6 atau 1kg gandum gred A ditukarkan dengan 2kg gandum gred B? Adakah
dua barang yang berbeza kualiti pun mesti sama nilai pertukarannya?
Situasi ini pernah berlaku pada zaman Rasulullah saw sebagai
pedoman hukum kepada kita semua.
Dari Abu Sa’id al-Khudri, satu hari Bilal r.a. membawakan
Nabi saw 1 sa’ (timbangan kurma) kurma yang berkualiti dan baginda pun bertanya
sumber kurma tersebut. Bilal pun menjawab, “Saya ada 2 sa’ kurma yang
berkualiti rendah dan saya tukar dengan 1 sa’ kurma berkualiti ini.”
Lantas baginda pun berkata, “Tidak! Ini adalah riba, jangan
buat begitu. Kamu sepatutnya menjual dulu 2 sa’ kurma berkualiti rendah dan
hasil jualannya barulah digunakan untuk membeli kurma yang berkualiti tinggi.”
- (Muslim & Ahmad)
Ada satu lagi hadis lain yang direkodkan dalam Shahih
Bukhari, Muslim dan Nasai’ yang membawa prinsip yang sama. Maka kita perlu
faham bahawa barang ribawi yang sama jenis walaupun berbeza dari sudut kualiti
maka hukumnya tetap sama jika mahu membuat pertukaran sesama jenis.
Sumber:http://www.majalahniaga.com/
0 comments:
Post a Comment