1. Penting sekali memilih tayar yang bersesuaian dengan
keupayaan kereta. Jika kereta berenjin 1.3, cukuplah jika menggunakan rim sport
bersaiz 14 inci (35 sentimeter).
Jika anda menggunakan sport rim bersaiz 15 inci, kekuatan
pecutan kereta akan menurun, speedometer tidak merekodkan bacaan yang tepat,
memendekkan jangka hayat peralatan penyerap hentak dan meningkatkan penggunaan
petrol.
2. Selepas mendapat pilihan yang sesuai, cuba perhatikan di
bahagian tepi tayar. Terdapat satu rangkaian nombor yang seperti dicetak
tenggelam ke permukaan tepi tayar. Sebenarnya rangkaian nombor ini memberikan
kita maklumat mengenai tarikh tayar di kilangkan (minggu dan tahun) dan batch
pengeluaran di kilang. Jadi apabila tayar tidak memenuhi spesifikasi , maka
senang bagi pihak pengeluar menarik balik tayar di pasaran. Maklumat ini kita
boleh gunakan untuk tujuan keselamatan.
Mengikut piawaian
tayar antarabangsa, tayar hanya boleh bertahan selama 2 tahun selepas di kilang
(selepas tempoh itu getah tayar akan mati (keras) dan tidak selamt digunakan).
Saya beri contoh rangkaian nombor yang ada 4001 bermaksud tayar tersebut di
kilang pada munggu ke 40 tahun 2001 dan tarikh expired tayar tersebut
sepatutnya minggu ke 40 tahun 2003. Jadi sekiranya kita dapat ada kedai yang menjual
tayar dengan harga yang luarbiasa murahnya, cuba periksa tarikh tayar tersebut
di kilang, mungkin tayar tersebut adalah tayar yang telah tamat tempoh
penggunaannya. Dari pengalaman yang pernah diceritakan kepada saya, tayar yang
telah tamat tempoh ini akan lebih senang meletup semasa kelajuan tinggi.
3. Mengenai saiz tayar, perhatikan pula rangkaian nombor dan
huruf yang bercetak timbul pada permukaan tepi tayar. Sebagai contoh, cetakan
205/50 VR 16 membawa maksud tayar itu mempunyai kelebaran 205 milimeter (mm),
ketebalan tayar daripada rim ke permukaan jalan adalah 50 peratus dari
kelebaran 205 mm dan untuk kegunaan rim berdiameter 16 inci. VR bermaksud tayar
sesuai untuk kelajuan sehingga 240 kilometer per jam (km/j) tanpa menjejaskan
kekuatan dan ketahanan tayar.
4. Terdapat pelbagai jenama dan harga ditawarkan dipasaran
seperti Michellin, Yokohama dan Falken. Penting untuk pembeli memikirkan
pelbagai kebarangkalian dan faktor cuaca serta jangka hayat kereta. Biarpun
sesetengah tayar dijual sedikit mahal, amat berbaloi untuk berbelanja lebih
jika mengambil kira faktor kualiti dan iklim. Tentang jenis tayar pula,
kebanyakkan kita lebih suka memilih tayar import terutama dari Japan. Harganya
lebih mahal dan dikatakan lebih lembut. Memang benar, tayar seperti michelin,
yokohama, falken etc. lebih lembut kerana, tayar tersebut dibuat berdasarkan
iklim sederhana yang kurang panas dan apabila digunakan di Malaysia yang
sememangnya panas terik, tayar tersebut akan mempunyai jangkahayat yang pendek
(cepat habis bunganya). Kebisingan tayar adalah bergantung kepada bunga tayar.
Lebih senyap sesuatu tayar, maka lebih rapat bunga tayarnya dan tidak sesuai
untuk permukaan jalan yang basah. Lebih bising tayar, lebih mencengkam dan
sesuai pada permukaan yang basah. Jadi kalau kita hendakkan tayar yang senyap,
kita terpaksa lebih berhati-heti semasa hujan.
5. Tayar sepatutnya di tukar kedudukannya setiap 3 bulan.
Caranya, tayar depan kiri ditukarkan ke kanan belakang dan
tayar depan kanan ditukarkan ke kiri belakang (untuk 4 tayar sama saiz). Lebih
baik sekiranya tayar simpanan/ganti juga di masukkan ke dalam rotation tukaran
tayar. Caranya, masukan tayar ganti ke kanan belakang, belakang kanan ke depan
kanan, depan kanan ke belakang kiri, depan kiri ke dalam boot ganti, belakang
kiri ke depan kiri. Semua rotation ini bergantung kepad jenis kereta, sistem
pacuan dan sistem suspensi kereta.
6. Perhatikan juga keadaan bunga tayar sekali-sekala. Jika
bunga tayar pada bahagian tepi tayar lebih cepat haus (menipis), ini bermakna
tekanan udara dalam tayar tidak bersesuaian. Jika bahagian tengah lebih cepat
haus, maksudnya tekanan udara terlalu tinggi dan jika haus pada bahagian luar
saja, ini bermakna keselarian tayar perlu diperbetulkan. Jika bunga tayar yang
haus tidak sekata (turun naik), maka penyerap hentakan (absorber) perlu
diganti.
0 comments:
Post a Comment